سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای گشت و گذار در باغ های شیراز

در قسمت قبل به مکان های مذهبی شیراز پرداخیتم در این قسمت سفری به باغ های شیراز میکنیم پس با تورجور همراه باشید.

دیدنی های شیراز دوست داشتنی،اردیبهشت زیباتر و تماشایی تر می شود. آن هم به دلیل گل و درختان رنگارنگش. بهترین مکان ها برای دیدن گلهای خوشرنگ شیراز باغ های این شهر است. شیراز باغ های تاریخی و معاصر فراوانی دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده اند و شهرتی ملی و بعضاً جهانی دارند. لقب شهر گل را به شیراز داده‌اند این باغ های بزرگ که پر از درختان کهن و گلهای رنگارنگ اند، عموماً عمارت های زیبا و خوش نقش دارند که کوشک نامیده شده و در مرکز باغ بنا شده‌اند.

کوشک ها معمولا عمارت حاکمان شهر بوده است. علاوه بر معماری زیبای بیرونی، هنرهای تزیینی فراوانی هم در داخل دارند. باغ های شیراز دارای معبر و حوض در اطراف کوچک هستند و درختان آنها معمولا شامل سرو کاج و مرکبات است اگر در اردیبهشت به شیراز سفر می کنید حتما به باغ هایش هم بروید و برای هر باغ حداقل یک ساعت وقت بگذارید. کفش راحت ،دوربین عکاسی و لباس های آزاد با رنگ های شاد را فراموش نکنید.

 

باغ های شیراز

 

باغ پرندگان

باغ های شیراز-باغ پرندگان شیرازباغ پرندگان شیراز

اگر اهل دیدن گونه‌های مختلف پرندگان باشید می توانید به باغ پرندگان شیراز بروید که در بلوار دکتر حسابی ابتدای جاده یاسوج و نرسیده به سه راهی شهرک صدرا، واقع شده است.

 

چطور به باغ های شیراز برویم؟

باغ های شهر شیراز در نقاط مختلف این شهر قرار دارند و برای باغ های معروفی مثل ارم و دلگشا،عفیف آباد، تابلوهای راهنمایی متعددی در سطح شهر خواهید دید.
باغ ارم در تقاطع دو بلوار ارم و دانشجو واقع شده، باغ دلگشا در بلوار دلگشا و نقش بلوار بوستان (تقریبا نزدیک آرامگاه سعدی) است و برای دیدن نارنجستان قوام هم باید به خیابان لطفعلیخان بروید و این باغ را در نزدیکی شاهچراغ و مسجد نصیرالملک ببینید. باغ عفیف آباد در بلوار ستارخان و باغ جهان نما در خیابان حافظ (نزدیک حافظیه)قرار دارند.
در بیشتر باغ های شیراز عمارت های زیبا را در میان درختان و گلها خواهید دید.
از میان باغ های شیراز باغ ارم در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ ارم

باغ ارم-باغ های شیراز-تورجورمحوطه ی باغ ارم

در میان باغ هایی که در زیر مجموعه پرونده باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند نام باغ ارم هم به چشم می‌خورد این باغ معروف شیراز سه هکتار وسعت دارد و قدمت آن به دوران سلجوقیان می رسند. اما عمارت های کنونی باغ در دوران زندیه و قاجار ساخته شده‌اند. ساختمان مرکزی باغ سه طبقه است و معماری و نمای زیبایی دارد. در زیر ساختمان هم یک سردابه قدیمی وجود دارد که آب در آن جاری است و هوای خنکی دارد. معبر اصلی باغ هم پر است از درختان سرو بلند قامت که سایه دلچسب به رهگذران می بخشند .بخشی از باغ ارم تحت عنوان باغ گیاه شناسی مجموعه ارزشمندی از گل و گیاهان متنوع است که سوژه خوبی برای عکاسی گردشگران به شمار می رود.

 

باغ دلگشا

باغ دلگشا-اغ های شیراز-تورجورباغ دلگشا

یکی دیگر از باغ های شیراز باغ دلگشا است که قدمتش بیشتر از باغ ارم است. آبادانیش به دوران ساسانی میرسد. عمارت اصلی باغ هم که بنای کنونی اش قدمت زندیه دارد با الهام از معماری ساسانی( مشابه بنای قبلی که تخریب شده بود) ساخته شده است. که شامل یک تالار و چهار شاه نشین بوده و آینه کاری ها و گچبری های استادانه اش آن را زیباتر هم کرده است. این بنای سه طبقه یک ایوان بزرگ دارد که چشم انداز زیبایی به باغ دارد. درختان باغ شامل مرکبات گردو کاج سرو نخل است. در فصل بهار هم گل های زیبایی را در جای‌جای باغ خواهید دید.

 

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام شیراز-تورجورنارنجستان قوام

کمتر از 200 سال پیش و در زمانی که قوام السلطنه والی فارس شد مجموعه ای از بناهای حکومتی و تفریحی در شیراز احداث کرد. که بعدها نارنجستان قوام نام گرفت. علاوه بر باغ، شامل عمارت اصلی(موزه) تالار آیینه، خانه زینت الملک و خانه عرقی هاست. همونطور که از نام باغ پیداست درختان نارنج فراوانی در آن کاشته شده‌اند.باغ نارنجستان یکی از زیباترین باغ های شیراز محسوب میشود.

 

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آبادباغ عفیف آباد

اینم حدود 150 سال قدمت دارد و اگر عاشق تماشای گل ها هستید آن را از دست ندهید. نام دیگر عفیف آباد باغ گلشن است در آن می توانید انواع گلهای رنگارنگ را ببینید دور تا دور باغ حصاری از گل کاری را خواهید دید و درختانی مثل سرو، صنوبر و چنار هم در حیاط باغ سایه انداختند. علاوه بر محوطه اصلی باغ، یک موزه نظامی هم در مجموعه ای از سیف آباد قرار دارد.

 

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیرازباغ جهان نما شیراز

مسافرانی که از دروازه قرآن وارد شیراز می شوند اولین مقصدشان حافظیه است. می توانید آنجا سری هم به باغ جهان‌نما بزنید که قدمتش به قرن هشتم هجری می رسد که کریم خان زند هم حدود 250 سال قبل کوشک اصلی اش را در آن ساخت و چهار معبر و چهار حوض و یک آبنما در آن تعبیه کرد. در اطراف عمارت کوشک درختان سرو و کاج و مرکبات را می توان دید و البته در اردیبهشت از تماشای گل هایش هم نباید غافل شد.این باغ هم جزو محبوب ترین و پر گردش ترین باغ های شیراز است.

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و هنگام سفر به این شهر دوست داشتنی از تک تک باغ های شیراز دیدن کنید.